Check Your Grievance Status

Frequently Asked Questions (FAQ)

Grievances related to the services provided by the Urban Local Bodies can be submitted. To check the list of grievances click here.

Grievance can be submitted through three modes:

  1. Grievance Redressal System Portal (https://grs.ulbharyana.gov.in)
  2. Mobile App “eSamadhan DULB” app available on Android and Play Store
  3. Calling on Toll-Free Number 1800-8900-929 (available from 9AM to 6 PM, Monday to Saturday)

The grievance is forwarded to the officer/official who has been designated as Resolver in the concerned ULB for the particular grievance category.

Grievance can be raised by any affected citizen/entity.

There is no fees.

The grievance status is sent on the registered Mobile Number through SMS when the grievance is resolved or rejected.

Alternatively, the status can be checked as follows:

  1. On GRS Portal (https://grs.ulbharyana.gov.in)

    To check the grievance status a button “Check Grievance Status” has been given on the login screen of the GRS portal (https://grs.ulbharyana.gov.in). Enter the Grievance-Id to check the status

  2. On eSamadhan App

    Open eSamadhan App and select My Grievances link. List of all grievances submitted till date along with the status will be displayed.

  3. Call on the Toll-Free Number 1800-8900-929 and inform the ‘Grievance-id’ or ‘Registered Mobile Number’ to the agent. The call agent will check and inform the status.

शहरी स्थानीय निकायों द्वारा प्रदान की जाने वाली सेवाओं से संबंधित शिकायतें प्रस्तुत की जा सकती हैं। शिकायतों की सूची देखने के लिए यहाँ क्लिक करें.

शिकायत तीन तरीकों से प्रस्तुत की जा सकती है:

  1. शिकायत निवारण प्रणाली पोर्टल (https://grs.ulbharyana.gov.in)
  2. मोबाइल ऐप “ई-समाधान डी यू एल बी” ऐप एंड्रॉयड और प्ले स्टोर पर उपलब्ध
  3. टोल-फ्री नंबर 1800-8900-929 पर कॉल करें (सुबह 9 बजे से शाम 6 बजे तक, सोमवार से शनिवार तक उपलब्ध)

शिकायत को उस अधिकारी/कर्मचारी को भेज दिया जाता है जिसे संबंधित शहरी स्थानीय निकाय में विशेष शिकायत श्रेणी के लिए समाधानकर्ता के रूप में नामित किया गया है।

किसी भी प्रभावित नागरिक/संस्था द्वारा शिकायत दर्ज कराई जा सकती है।

इसमें कोई शुल्क नहीं है.

शिकायत का समाधान या अस्वीकृति होने पर शिकायत की स्थिति की जानकारी पंजीकृत मोबाइल नंबर पर एसएमएस के माध्यम से भेज दी जाती है

वैकल्पिक रूप से, स्थिति की जांच निम्नानुसार की जा सकती है:

  1. जी आर एस पोर्टल पर (https://grs.ulbharyana.gov.in)

    शिकायत की स्थिति जाँचने के लिए जीआरएस पोर्टल (https://grs.ulbharyana.gov.in) की लॉगिन स्क्रीन पर “शिकायत की स्थिति जाँचें” बटन दिया गया है। स्थिति जाँचने के लिए शिकायत-आईडी दर्ज करें

  2. ई-समाधान ऐप पर

    ई-समाधान ऐप खोलें और मेरी शिकायतें लिंक चुनें। अब तक दर्ज की गई सभी शिकायतों की सूची और उनकी स्थिति प्रदर्शित हो जाएगी।

  3. टोल-फ्री नंबर 1800-8900-929 पर कॉल करें और एजेंट को ‘शिकायत-आईडी’ या ‘पंजीकृत मोबाइल नंबर’ बताएं। कॉल करने वाला एजेंट स्थिति की जांच करेगा और आपको सूचित करेगा